Rädda jobben, förstatliga fordonsindustrin – Volvo i samhällets ägo

Den 3 oktober gick Volvo Personvagnar ut i ett pressmeddelande att fabriken i Uddevalla ska slås igen 2013. Skälet anges vara att den låga produktionsvolymen inte är finansiellt försvarbar. Samtidigt är Volvo nära att slå nya försäljningsrekord.

Med sina 600 anställda på fabriken är Volvo den största privata arbetsgivaren i Uddevalla. Fabriken har sedan 2003 ägts av Volvo och italienska Carrozzeria Pininfarina och tillverkar modellen Volvo C70. I och med att Volvo nu tar över det fulla ägandet av fabriken så har beslut tagits att lägga ner fabriken. De anställda ska erbjudas andra anställningar inom koncernen, främst i Göteborg 9 mil söder om Uddevalla. Frågan är hur många av de anställda som utan vidare har möjlighet att pendla eller flytta. Flera av de anställda pendlar dessutom redan norrifrån till Uddevalla. Risken är överhängande att majoriteten av de 600 arbetarna får ställa sig i kö med de andra arbetslösa i kommunen. En följd av detta blir sänkta skatteintäkter och ökade sociala utgifter för de som inte omedelbart lyckas komma ut i nytt arbete.

Skälet till varför fabriken läggs ner är motsägelsefullt. ”De låga volymerna i Uddevallafabriken motiverar inte fortsatt produktion” säger Volvo PV:s VD Stefan Jacoby i pressmeddelandet. Men istället för att sattsa på klimatomställning och utveckla tekniken fortsätter företaget med kortsiktigt ekonomiskt tänkande. Det är tydligt att detta handlar mer om företagstoppens plånböcker än arbetarnas när styrelsen kommer med sådana anledningar under vinsttider.

Den 17 augusti skriver Dagens Nyheter (DN) att vinsten ökar för Volvo PV. ”För sjätte kvartalet i rad visar Volvo PV vinst. 600 miljoner kronor blev rörelsevinsten för andra kvartalet i år, en uppgång med 170 miljoner kronor jämfört med samma kvartal i fjol. Intäkterna steg med 3,5 miljarder till 33 miljarder kronor.”

Volvos informationsdirektör Olle Axelson kommenterar detta med: ”Vi är inte på de nivåer vi behöver vara.”

Vilken nivå är det de behöver vara på? I samma artikel kan man läsa om Stefan Jacobys planer om att Volvo PV på 5 år ska investera 70 miljarder kronor utomlands, bland annat i en ny fabrik i Kina. Detta är något som kapitalister har gjort i årtionden oavsett vad de lovar för stunden. Tillverka produkter i ett land med låga löner för att sedan sälja till rikare håller nere kostnaderna och höjer vinsten. Det går helt i linje med kapitalisternas intresse att maximera profiten, även om konsekvenserna är höjd arbetslöshet i hemlandet och utsugning av redan fattiga arbetare. Men det är inget som drabbar kapitalisterna själva.

Rättvisepartiet Socialisterna (RS) står för ett förstatligande av bilindustrin för att rädda jobben och kunskapen. Under ett förstatligande under arbetarnas demokratiska kontroll skulle fabriken kunna investera och satsa på miljöteknik och klimatomställning av industrin. Det som nu händer istället är att 600 förlorar jobben i Uddevalla. Facket måste nu mobilisera medlemmarna till strid. IF Metalls passivitet har varit förödande och kan inte längre tolereras av arbetarna.

Henrik Nygren

BT GP DN Bohuslänningen

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: