Sabotage mot Ship to Gaza

Ship to Gaza, som skulle förse palestinska Gaza med förnödenheter som medicin, cement och ambulans hålls kvar i grekisk hamn under militär bevakning. Grekland likväl som FN och EU hjälper nu Israel att upprätthålla sin katastrofala blockad av ’utomhusfängelset’ Gaza – en ”outsourcing” av den israeliska blockad- och ockupationspolitiken. Beslutet att stoppa fartygen visar också vilken kapitalets diktatur som nu råder över krisens Grekland, som uppenbart inte kunnat stå emot krav från EU och IMF.

För ett år sedan dödades nio fredsaktivister när Israeliska kommandosoldater bordade ett fartyg på internationellt vatten. I år uppmanar alla stater att Ship to Gaza ska stoppas. Villkoren i Gaza har försämrats drastiskt av blockaden. FN:s hjälporganisation för palestinska flyktingar uppger att lönerna sjunkit med en tre­djedel.

De flesta av Ship to Ga­zas svenska passagerare har nu återvänt till Sverige. Flera av dem, t ex Mattias Gardell och Kalle Larsson (V) talade på måndagens manifestation på Mynttorget i Stockholm. Kalle Larsson talade om hur Israel börjat släppa in förnödenheter och om att Ship to Gaza och protester internationellt har satt press på Israel.

Greklands säkerhetsminister meddelade den 1 juli att inga fartyg med destination Gaza får lämna någon grekisk hamn och att den grekiska flottan övervakar östra Medelhavet, trots att det inte finns något som helst lagligt stöd för detta. Dessförinnan genomfördes flera direkta sabotage mot Frihetsflottiljen, som Ship to Gaza också kallas.

Måndagen den 27 juni upptäcktes att det svensk/norsk/grekiska fartyget Julianos propellrar utsatts för sabotage. Tre dagar efteråt hölls en presskonferens om att ytterligare ett fartyg saboterats, ’Saoirse’ som låg i turkisk hamn. Skadorna hade stora likheter med de på Juliano och arten av skadorna på bägge båtar innebar att de måste gjorts av dykare med tillräckligt starka verktyg för att böja propelleraxlarna.

I flera dagars tid dök oanmälda hamninspektörer upp för att ”kolla” fartyget och anmärkte på en rad olika saker, som i vanliga fall skulle ha förbisetts, t ex att alla flytvästar inte hade fartygets namn märkt på dem. Allt eftersom felen åtgärdades kom inspektörerna på nya.
Hamnmyndigheten begärde en officiell förteckning över hur många utbildade besättningsmän båten måste ha för att kunna segla och kaptenen konstaterade att han under sina 25 år han jobbat på sjön aldrig varit med om något liknande. Onsdag den 6 juli fick Juliano ett föga förvånande besked från cementföretaget Interbulk om att de bröt kontraktet och återbetalade förskottsbetalningen på Ship to Gaza’s cementinköp, efter starka påtryckningar från den grekiska regeringen.

Dagen efter meddelandet från Interbulk fick Juliano äntligen lämna Perama, då hamnmyndigheten inte längre kunde finna några formella invändningar mot fartygets avgång. Ytterligare två dagar senare stoppades Juliano på nytt i hamnen i Heraklion på Kreta. Fartygets registrering i Sierra Leone hade upphävts efter påtryckningar från Israel. Ship to Gaza hade då redan beslutat att de flesta resenärerna skulle återvända till sina hemländer för att driva kampanj mot Greklands och EU:s agerande.

Paul Murphy, CWI:s Europa-parlamentsledamot och medlem i Rättvisepartiet Socialisternas systerparti Socialist Party på Irland, skulle åka med den saboterade MV Saoirse till Gaza. Han uttalade sig på sin blogg den 8 juli om detta:
”För två veckor sen flög jag till Turkiet för att medverka i Frihetsflottiljen II till Gaza. Olyckligtvis har jag återvänt till Europa utan att ha lyckats nå Gaza med vårt vitala, humanitära bistånd på grund av Israels agerande. Det livshotande sabotaget av två båtar som deltog i Frihetsflottiljen och den grekiska blockaden i sig demonstrerar vidden av hur långt den israeliska staten och dess allierade är villiga att gå för att upprätthålla blockaden av Gaza. Det här följer på den brutala attacken på förra årets flottilj, där israeliska försvarsstyrkor dödade nio turkiska aktivister ombord på Mavi Marmara. En FN-rapport kom senare och konstaterade att minst sex av dessa avrättades.”

Han fortsätter:

”För att åstadkomma en långsiktig lösning på denna kris måste blockaden brytas och förtrycket av palestinierna stoppas – en fundamental förändring krävs i Israel och Palestina.”

Mattias Bernhardsson
Josephine Landström

BT

DN

GP

Paul Murphy om Freedom Flotilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: