Ny medlem till RS Borås

Linnea Gyllbrandt är RS nyaste medlem i Borås. Hon kom i kontakt med partiet, köpte Offensiv och läste på hemsidan för att bilda sig en uppfattning om partiets ideologi.

– Efter detta bestämde jag mig för att jag ville bli medlem, säger Linnea.

– En kort tid försökte jag engagera mig i Ung Vänster, eftersom jag hade vänner som var medlemmar, och deras åsikter stämde något överens med mina egna. Men jag tyckte att det saknades engagemang och aktivitet i ungdomsföreningen vilket gjorde det hela mindre intressant. Jag ville hitta en plattform där jag själv kunde vara med och diskutera politik och på så sätt vara med och påverka vad som händer i vårt samhälle.

Och det verkar vara RS aktiva ingripande i klasskampen som varit avgörande för Linnea, att partiet inte är en samling studiecirklar utan att man kopplar samman sitt program med den politiks aoch ekonomiska utvecklingen och vill förklara det för arbetare och ungdomar, för att höja medvetenheten i klasskampen.

– Anledningen till att jag valt RS är att partiets aktiva arbete inspirerar mig och får mig att känna att jag som individ gör skillnad. Partiet tar tag i de stora och viktiga frågorna på ett engagerat sätt och lägger verkligen ner sin själ i att få Sverige att förändras och förbättras.

Linnea är själv engagerad i flera frågor, särskilt de som rör genus och jämställdhet.

– Barnomsorgen är en stor fråga för mig, sen är jag också väldigt engagerad i frågor om jämställdhet och genus. Att sudda ut våra könsroller och könsnormer för att kunna leva som bara människa utan att behöva hålla sig inom vissa ramar eller bli utsatt för diskriminering.

Stefan Berg

Kommentera

