Polisen körde med Stefan på huven

Polisen har vid tidigare asylaktioner, framförallt vid blockader, gång på gång överträffat sitt våldsanvändande. I Göteborg har demonstranter slagits blodiga, blivit pepparsprayade och våldsamt omhändertagna. Samma sak har aktivisterna i Asylrörelsen Stockholm fått erfara, och där liksom i Göteborg har staten även satt in domstolarna i repressionen mot rörelsen.

Men ingen gång tidigare har polisen agerat som i Göteborg i måndags, då en polis men uppenbar fara för liv och hälsa i hög hastighet körde rakt in i en kedja av aktivister. Själv kastades jag upp på bilens motorhuv när föraren accelererade en gång till för att pressa undan demonstranterna. Istället för att stanna så fortsätter han köra, först med hög acceleration, kraftigt krängande med bilen och sedan med jämn hastighet i säkert över 50 kilometer i timmen. Två poliser uppger själva i ett PM att färden fortsatte i fem kilometer. I varje kurva fick jag kramla mig fast hårdare för att inte tappa taget och kastas av bilen, och under hela färden möter vi då och då bilar.

Det är svårt att säga hur lång tid det tog men under hela tiden ligger jag bara en halv meter från polisen, som har ett uttryck av ilska eller till och med hat i ansiktet. Han tittar inte på mig utan fokuserar hela tiden på vägen. I baksätet ser jag Fahrad sitta upptryck mot dörren, med handfängsel och en civilklädd polis över sig. Vad är det som får en myndighetsperson att göra något sådant här? Mitt enda svar är att det återspeglar den rasistiska inställningen mot flyktingar, och just nu så är det jag som har fått symbolisera allt det som denna polisman föreställer sig – jag är i hans ögon alla de antirasister och asylkämpar som han tvingas konfrontera i sitt yrke.

Färden slutar med att jag blir omhändertagen för störande av den allmänna ordningen, medan den civila bilen med Fahrad i tillåts åka mot Landvetter. Istället borde föraren blivit arresterad, för försök till dråp, grov misshandel eller vårdslöshet i trafiken. Dock så anmäls han till disciplinnämnden, om detta är en reaktion från en kollega eller ett försök för polismyndigheten att skapa sig ett alibi framgår inte. Under eftermiddagen upprättas en anmälan mot polismannen med hjälp av jurister som tidigare hjälpt Asylrörelsen.

I polisens pressmeddelande om händelsen försöker man på värsta möjliga sätt, uppenbart styrd av kåranda, att hålla polismannen om ryggen. Polisens presstalesman Peter Adlersson säger att bilen vid flera tillfällen stannade, men att poliserna inne i den var rädda, eftersom de jagades av springande demonstranter. Ett uttalande som pumpas ut över hela Sverige via TT, och som i de flesta media redovisas helt oemotsagt. Adlerssons ord kan inte beskrivas som annat än flagranta lögner och ett desperat försök att rentvå en myndighet som redan, efter upprepade övertramp har ett skamfilat rykte. Samtidigt så är det också, vilket inte får glömmas av, en attack mot hela den rörelse mot etablissemanget, som Asylrörelsen är en del av.

Stefan Berg

2 kommentarer till Polisen körde med Stefan på huven

  1. Mohammadin qhorbani skriver:

    Det sant jag var på plast och jag har sett hela händelsen min son Omid som var med oss den tyckte händelsen var som en tv spel

Kommentera

